Frågor och svar om besöksparkering

Här hittar du vanliga frågor och svar som vi får om besöksparkering.

Var kan jag parkera?

Du som besöker sjukhuset får parkera på platser för besökare. Platserna är skyltade "Avgift". 

Motorcykel

Om du ställer dig på en parkering för motorcyklar så är det ingen avgift. Vid parkering på vanlig plats för bil måste du följa de regler som gäller för platsen. Det är inte tillåtet att parkera vid cykelställ eller på andra ytor.

Parkeringsplatser för dig som är rörelsehindrad

Har du parkeringstillstånd för rörelsehindrad får du parkera på plats för rörelsehindrad. Det är ingen tidsbegränsning på dessa platser vid besök till ett sjukhus. Om ingen plats finns ledig så får du parkera gratis på en besöksplats. Endast parkeringstillstånd för rörelsehindrad, som kommunen utfärdat, är giltigt. Du får inte ställa dig där det är parkeringsförbud. 

Vad gör jag om det är fel på biljettautomaten?

Om du behöver felanmäla en biljettautomat skicka ett SMS till 070-02 30 230. Du behöver skriva med BA/terminalnummer som du hittar på automaten. Exempel på SMS för felanmälan: VF+automatens nummer (mellanrum) Kvittopapper slut.

Om en biljettautomat inte fungerar kan du ringa, sms eller använda dig av SMS Parks app. 

Information om olika betalningsalternativ

Det blev fel vid köpet i automaten, vad gör jag?

Om något har gått fel vid ditt köp, ta kontakt med kundtjänst. Se kontaktuppgifter i högerspalten. 

Hur gör jag om jag vill överklaga en parkeringsbot?

Om du har fått parkeringsböter, så kallad kontrollavgift, så kan du överklaga till den aktör som står på kontrollavgiften. Tänk på att skriva varför du vill få den avskriven och skicka med dokument som bevis.

Hur länge kan jag parkera på en besöksparkering?

Det finns ingen tidbegränsning på hur länge du kan parkera. Kolla bara så biljetten är giltig under hela tiden!   

Jag ska parkera med ett större fordon, till exempel husbil, var kan jag stå?

Vi rekommenderar dig att ställa dig i två rutor om du inte får plats i en ruta. Du behöver då köpa biljett för båda rutorna. 

Hur felanmäler jag en biljettautomat?

Om du behöver felanmäla en biljettautomat skicka ett SMS till 070-02 30 230. Du behöver skriva med BA/terminalnummer som du hittar på automaten. Exempel på SMS för felanmälan: VF+automatens nummer (mellanrum) Kvittopapper slut.    

Vid frågor om parkeringsövervakning

Kontakta Securitas, 0771-767 000.

Kundtjänst

Telefonnummer
Senast uppdaterad: 2018-03-02 11:41