Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Från Whoosh till Parkera VGR – övergången är nu klar

Införandet av den nya digitala betaltjänsten för personalparkering Parkera VGR är klart och har nu ersatt det tidigare betalsystemet Whoosh. Hur gick övergången till, vilka reflektioner har gjorts och vad tycker våra kunder?

I oktober tilldelades leverantören Giant Leap Technologies avtalet inom upphandlingen. Därmed gick startskottet för den nya digitala betaltjänsten Parkera VGR, Västra Götalandsregionens egna betalsystem för personal som önskar parkeringstillstånd.
Ett omfattande arbete planerades och utfördes: Informationsblad och dialogturné med informationsträffar, vepor för parkeringsområden, framtagning av webbplats och app-ikon för registrering och köp av tillstånd. Vidare framställdes en instruktionsguide och nyhetsartiklar publicerades. Omfattande uppdateringar med ny information publicerades på de aktuella personalparkeringssidorna på Västfastigheters webbplats.


Parkeringsfrågor berör och möte med kund är viktigt

Planeringsledare Jesper Kropp-Axelsson och enhetschef Patrik Skoglund – båda verksamma inom Enheten för parkering och fysisk tillgänglighet, kan intyga att många timmars arbete nu visar att det rullar på riktigt bra. I dagsläget har den nya betaltjänsten Parkera VGR 1 767 registrerade användare.

När Jesper tillsammans med en kollega gav sig ut på en dialogturné och genomförde informationsmöten för det nya digitala betalsystemet, var det ett fulltecknat schema som väntade. Dialogturnén resulterade i 19 besök på olika sjukhus inom regionen. Jesper poängterar att mötet med kund är värdefullt när förändringar genomförs.

– Tidigare erfarenheter har visat att informationsträffar med möjlighet till frågor och dialoger är ett uppskattat inslag. Så var det även denna gång, vilket var väldigt roligt. Parkeringsarbeten, förändringar och nya rutiner kan skapa många frågor och synpunkter, därför lägger vi gärna extra krut på personliga möten berättar Jesper.

Egen kundtjänst uppskattas av kunderna

All information som kunderna behöver gällande personalparkering och det nya betalsystemet finns att läsa på Västfastigheters webb. Som komplement och tillgänglig support finns också en kundtjänst för betalsystemet Parkera VGR. Att ha en egen support inom VGR ser Patrik som extra värdefullt.

– Vår egen kundsupport visar sig vara uppskattad, vilket vi förstått av de samtal och mail som tagits emot i samband med införandet av det nya betalsystemet. Det känns riktigt bra. För kunderna betyder det mycket att få svar direkt när de har frågor eller stöter på ett problem. Medarbetarna i kundsupporten gör ett fantastiskt jobb. Det nya betalsystemet är nytt även för dem och under en relativt kort tid har de tagit till sig mycket information för att ge bästa service. I genomsnitt har vi fått 30-40 samtal per dag med varierande frågor. Många frågor uppstår ofta när något nytt införs framförallt till en början – och vi finns till för att hjälpa avslutar Patrik.

Parkera VGR rullar nu på 

Att betalsystemet Parkera VGR nyttjas fullt ut på bästa sätt med positivt resultat är målfokus. Alla kunder är välkomna att kontakta support Parkera VGR när hjälp önskas, ingen fråga kommer att vara för liten för att parkeras. Nu rullar det vidare framåt!

 

Support för Parkera VGR:

Webbplats Parkera VGR
skapa konto och köp tillstånd via datorn

Telefonnummer
010-441 35 00 knappval #5

E-post
parkering@vgregion.se

Senast uppdaterad: 2019-01-14 15:26