Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

På rätt spår som fastighetsförvaltare

Publicerad:
Spoårvagnar i depå

Darko Popovic förvaltar cirka 140 000 kvadratmeter av Västfastigheters lokaler. Och inte vilka lokaler som helst utan spårvagnsdepåerna i Göteborg. Ett utmanande jobb för den som gillar infrastruktur, samarbete och tekniska utmaningar.

– En spårvagnsdepå är en spännande, men komplex miljö med allt från hjulverkstad, plåthall och elverkstad till testspår, ledningscentral och kontor. För att ha mitt jobb som fastighetsförvaltare måste man tycka att det är roligt med tåg och spår och vara bra på att samarbeta med många aktörer, säger Darko.

Som regionens fastighetsförvaltare tog Västfastigheter under 2019 över ansvaret för kollektivtrafikens infrastruktur i regionen. I dagsläget innebär det förvaltaransvar för ett antal resecentra, förvaltning av depåer för buss-, spårvagn och tåg, om- och nybyggnation av depåer samt strategisk planering för framtida satsningar på kollektivtrafikens fastigheter.

I Göteborg ingår fyra spårvagnsdepåer i uppdraget: Rantorget, Majorna, Slottsskogen och Ringön. Ringön invigdes i juni och där pågår just nu arbete med att bygga etapp 2.

– Ringön har ett bra strategiskt läge nu när Göteborg växer. Lokaltrafiken blir mindre sårbar med en spårvagnsdepå på den sidan älven också, säger Darko.

Porträttbild p Darko Popovic, fastighetsförvaltare för Västfastigheters spårvagnsdepåer

 

Darko har en bakgrund inom fastighets-, drift och underhållbranschen och har jobbat i snart 1,5 år på Västfastigheter. I sitt jobb som förvaltare ansvarar han för lokalerna och har täta avstämningsmöten med uppdragsgivaren Västtrafik, Göteborgs spårvägar och Banteknik.

-Det är mycket tekniska frågor och jag är både fastighetsförvaltare och projektägare när det gäller drift och underhåll, samt ansvarig för investeringar när det gäller spår och fastighet.

Utmaningarna med jobbet är att en del av fastigheter är äldre och därför kräver mycket underhållsplanering.

– Vi behöver modernisera spår och växlar och skapa högre tillgänglighet för spårvagnstekniken. Vi jobbar också aktivt med att se över hur vi bäst kan energieffektivisera depåerna, säger Darko.

Bäst med jobbet är ändå kunderna:

– Det är väldigt roligt att träffa kunder och att kunna hjälpa dem. Jag tycker också att det är spännande att få jobba med infrastrukturfrågor och att få vara en del av den utvecklingen i Göteborg, säger Darko.

Publicerad: