Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Västfastigheters första spårvagnsdepå är igång

Första spårvagnen från depå Ringön

Klockan 04.28 i morse var det premiär för den första spårvagnsturen från Ringödepån. Därefter rullade ytterligare 29 vagnar ut i morgontrafiken. I och med det är också Västfastigheters första spårvagnsdepå igång. I alla fall delvis.

–  Det är spännande med en ny depå, det händer ju inte varje dag, säger Claes-Göran Bark, som var först bland spårvagnsförarna att passera grindarna och köra ut från depån. Han fick också äran att klippa bandet för att markera starten för första etappen av depån.

På plats var också ett 30-tal medarbetare, Göteborgs Spårvägars styrelseordförande Stefan Olinder och vd Hans Nilsson när den nya spårvagnsdepån på Ringön togs i drift. Västfastigheters projektledare Andreas Gustafsson var också på plats på morgonkvisten. Han berättar att byggnationen av etapp 1 gått bra och hållit såväl tidsplan som budget.

–  Utmaningen för oss på Västfastigheter har varit att uppfylla de krav som behövs för att anläggningen ska fungera och lösa det inom projektets tidsram, säger Andreas Gustafsson.

Spårvagnsdepån byggs i två etapper. Den första etappen som nu står klar innehåller uppställningsplats under skärmtak, en mindre servicehall, personalutrymmen och plats för 30 spårvagnar som ska trafikera Göteborg från tidig morgon. I nästa steg startar byggnationen av en ny modern spårvagnsdepå med plats för ytterligare drygt 70 spårvagnar. Entreprenadupphandlingen är dock överklagad och Västfastigheter väntar på återkoppling från Förvaltningsrätten.

–  I väntan på entreprenör pågår planeringsarbetet för fullt inför byggstart, säger Andreas.

Senast uppdaterad: 2020-06-01 13:26